Jacob over werken voor Amstelveen
Jacob is 38 jaar en teamleider Projectbureau bij de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer.
Hoe ben je bij de gemeente Amstelveen terechtgekomen?
Ik heb 18 jaar bij een aannemer in de wegenbouw gewerkt. Eerst als uitvoerder, later als productiemanager. Daarna stapte ik over naar een kleine ambtelijke organisatie die werkte voor 2 gemeenten. Daar groeide ik door van procesmanager naar teamleider. Na het afronden van mijn Hbo-opleiding vroeg ik mezelf af: wat wil ik nu echt? Wat vind ik leuk en wat past goed bij mij? De conclusie was dat ik graag projecten wil bouwen en leiding geef aan een team. Toen ik de vacature voor teamleider projectbureau in Amstelveen en Aalsmeer zag, besloot ik te solliciteren. Na 2 gesprekken met verschillende collega’s van de afdeling Projecten en Advies, was er van beide kanten voldoende vertrouwen om dit avontuur aan te gaan.
Kun je uitleggen wat je zoal doet?
Ik geef leiding aan mijn super team! Bij het projectbureau werken we met ongeveer 35 collega’s aan het ontwerp, de voorbereiding, begeleiding en uitvoering van grote en kleine projecten in de openbare ruimte in Amstelveen en Aalsmeer. Van het verbreden van fietspaden tot het nieuw inrichten van wijken. We houden daarbij rekening met grijs én groen. We zorgen dus voor infrastructuur met wegen en riolering (grijs), maar ook zeker voor groenvoorzieningen, zoals parken en plantsoenen (groen).
Ons team is net zo divers als het werk dat we doen. Het projectbureau bestaat uit projectmanagers, projectvoorbereiders en experts in verschillende vakgebieden. Naast de ervaren krachten hebben we ook steeds meer enthousiaste, jonge collega’s. Het is mijn taak om de collega’s in te delen op de projecten; de juiste persoon op de juiste plek. Daarbij zorg ik ervoor dat mijn team zo productief mogelijk aan de slag kan. Met duidelijke onderlinge afspraken, goede communicatie en met zo min mogelijk afleiding door randzaken. Zo houden we samen grip op de voortgang van de projecten. Daarbij vind ik kennisoverdracht en inspiratie door collega’s en externen ook belangrijk. Elk kwartaal organiseer ik een teammeeting waarin we bijpraten en waarbij ook projectmanagers en gastsprekers vertellen over hun projecten en expertise.
Hoe bevalt het werken voor Amstelveen en Aalsmeer?
Dat bevalt mij erg goed. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en die heb ik gevonden. Dit team bestaat nog niet zolang in deze vorm en dat biedt kansen tot verbetering. Processen moeten nog beter worden uitgewerkt en met elkaar worden afgestemd en besproken. Ook de samenwerking met andere teams en externe partijen kan altijd beter. Dat alles is voor mij een mooie uitdaging. Daarbij krijg ik veel vrijheid van mijn leidinggevende. Verder zijn transparantie en vertrouwen voor mij belangrijke factoren in de samenwerking. Die zie ik hier terug en geef ik ook mee aan mijn team.
Wat vind je van de gemeente Amstelveen als werkgever?
Toen ik het raadhuis voor het eerst binnenliep, was ik meteen onder de indruk van de inrichting. Het is hier heel groen en open. De speels ingerichte ruimtes zijn voorzien van alle faciliteiten die nodig zijn voor goede samenwerking, zowel fysiek als digitaal. In het kantoorpark is er een servicedesk waar je terecht kunt met ICT- en personeelsvragen. Ik vind dat een geweldige toevoeging! In een grote organisatie zorgen deze servicedesks voor korte lijntjes en snelle hulp.
Teamleider Projectbureau
Wat wil je meegeven aan eventuele nieuwe collega’s?
Amstelveen en Aalsmeer zijn fijne gemeenten om voor te werken. De mix van grote en kleinschalige werkzaamheden maakt het extra aantrekkelijk. Heb je ambities? Er is van alles mogelijk, zolang je zelf proactief bent in de samenwerking. Iedereen die wil leren en zich daarvoor inzet, kan hier volop groeien. Dus wees leergierig en stel vragen voordat je keuzes maakt. Als je betrokkenheid toont, staan collega’s open om hun informatie te delen en kun je samen werken aan de beste oplossing.
Kom jij ook werken voor Amstelveen?