Juridisch adviseur sociaal domein

Over de vacature

Werkgebied
Juridisch
Uren per week
32-36 uur
Functieniveau
HBO
Salarisindicatie
€ 4.430 tot € 6.308

Word jij enthousiast van complexe dossiers, bestuurlijke dynamiek en juridisch maatwerk?  

Dan is dit jouw baan!

De AA-organisatie kent een interne ambtelijke bezwaarschriftencommissie. Jij neemt zitting in de commissie, afwisselend als voorzitter of als secretaris. Bij de behandeling van bezwaarschriften zoeken wij via snel telefonisch contact actief de dialoog met de bezwaarmaker en de interne afdeling om het geschil, waar mogelijk, buiten een officiële procedure om op te lossen.

Daarnaast houd je je bezig met de behandeling van beroepszaken en vertegenwoordig je de gemeente in beroep en hoger beroep bij de rechtbank en andere instanties. Daarbij zorg je voor een zorgvuldige afweging van belangen en een heldere juridische onderbouwing, altijd met oog voor de menselijke maat. Dit alles maakt jouw werk afwisselend en betekenisvol.

Bovendien adviseer je als expert de twee besturen en de directie van Amstelveen en Aalsmeer op het gebied van het sociaal domein en ben je vraagbaak van de AA-organisatie. Politieke sensitiviteit is daarbij jouw tweede natuur. Je bent een voortrekker en coördinator die in staat is om juridische, financiële en politieke risico's in kaart te brengen en nieuwe wetgeving en jurisprudentie te vertalen en te implementeren in jouw adviezen. Je geeft duiding aan ontwikkelingen binnen het sociaal domein en initieert acties als dit noodzakelijk is. Vanuit deze rol vervul je een belangrijke taak bij de inbedding van juridische kwaliteitszorg binnen de organisatie.

Een geheel ander beleidsterrein, waar het straf en bestuursrecht elkaar raken, is de behandeling van tijdelijke huisverboden. Jij adviseert de burgemeesters van Amstelveen, Aalsmeer, Uithoorn, Diemen en Ouder-Amstel bij het opleggen, verlengen en intrekken van huisverboden.

Daarnaast neem je deel aan overleggen en advisering met beleidsadviseurs, draag je inhoudelijk bij aan projectgroepen en geef je presentaties. Je deelt actief je kennis met collega's, bijvoorbeeld door presentaties te geven over thema's als de Menselijke Maat en de bezwaar- en beroepsprocedure, met als doel de kwaliteit van onze dienstverlening continu te verbeteren.

Wat breng je mee?

  • Je hebt een afgeronde HBO- of WO-opleiding Rechten, bij voorkeur met een specialisatie in het bestuursrecht;
  • Je hebt minimaal 3 jaar relevante werkervaring binnen de (semi-)publieke sector;
  • Je hebt aantoonbare ervaring met de behandeling van bezwaar- en beroepszaken en met juridische advisering binnen het sociaal domein;
  • Je hebt kennis van en ervaring met de Jeugdwet;
  • Je hebt kennis rondom de Awb, Participatiewet, Wmo, Huisvestingswet, Wet BRP, Subsidierecht en Woo en aanverwante regelgeving.

Onze ideale collega is iemand die zich moeiteloos beweegt binnen een bestuurlijke en juridische omgeving. Je bent omgevingsbewust, voelt haarfijn aan wat er speelt en handelt met politieke sensitiviteit en oog voor de organisatiebelangen. Met jouw scherpe analytische blik weet je snel tot de kern van een vraagstuk door te dringen en complexe informatie helder en begrijpelijk te maken.

Je schakelt soepel tussen samenwerken en zelfstandig opereren: je werkt graag samen met collega's, maar neemt ook zelfstandig verantwoordelijkheid. Je beschikt over een gezonde dosis lef en overtuigingskracht; je durft positie te kiezen, staat stevig in je schoenen en weet anderen op natuurlijke wijze mee te nemen in jouw overtuiging.

Kortom: je bent niet alleen enthousiast en gedreven, maar brengt ook energie, visie en daadkracht mee.

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert!

Wat bieden wij jou?

Salaris & contract

  • Een salaris tussen €4.430,- en €6.308,- bruto per maand (Cao Gemeenten, schaal 11) op basis van 36 uur per week. Inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring;
  • Boven op je maandelijkse salaris krijg je van ons ook een individueel keuzebudget van 17,05% dat je kunt laten uitbetalen of fiscaalvoordelig kunt uitruilen voor de kosten van bijvoorbeeld een sportabonnement. Ook kun je dit gebruiken voor het kopen van extra vakantiedagen;
  • Een uitstekende pensioenopbouw bij ABP – waarvan de werkgever 70% betaalt- inclusief een solide vangnet bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. Een geruststellende gedachte, mocht je hier ooit mee te maken krijgen;
  • Een contract voor de duur van een jaar met uitzicht op een vast contract.

En wat nog meer?

Uiteraard hebben wij nog andere aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Of je voorkeur nu uitgaat naar een goed salaris of meer tijd voor jezelf, sport en hobby's. Het kan allemaal. Bekijk onze arbeidsvoorwaarden.  

Wie zijn wij?

De ambtelijke organisatie AA werkt voor de gemeentebesturen van Aalsmeer en Amstelveen. Twee gemeentebesturen, bediend door één ambtelijke organisatie.

Per 1 januari 2026 is er een nieuwe afdeling. Deze zal bestaan uit Burgerzaken, Facilitaire Zaken en Juridische zaken. Het team Juridische Zaken bestaat uit juridisch adviseurs, (administratief) juridisch medewerkers, een DROP-beheerder en een teamleider. Als centraal juridisch aanspreekpunt vervullen wij een sleutelrol binnen de organisatie: we zijn de verbindende schakel tussen beleid, uitvoering en juridische kwaliteit.

Je komt terecht in een collegiaal team. De sfeer is open, betrokken en gericht op samenwerking, maar er is ook ruimte voor eigen initiatief, humor en ontwikkeling. Je werkt met collega's die net als jij houden van complexe puzzels, maatschappelijke impact en het delen van kennis. Hier word je uitgedaagd én gewaardeerd.

Talent staat bij ons voorop

Jouw talent staat centraal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Hoe je achternaam gespeld is, hoe oud je bent, van wie je houdt, wat je gelooft en of je een beperking hebt, zegt niks over jouw geschiktheid voor deze vacature. Talent als basis, diversiteit als kracht. Voel je welkom om te solliciteren!

Enthousiast geraakt?

Dan ontvangen wij graag jouw sollicitatie. Het liefst zo snel mogelijk! Zodra een geschikte kandidaat reageert, starten wij met de sollicitatiegesprekken.
Voor inhoudelijke vragen kun je bellen met Naomi Lindeman (Teamleider Juridische zaken) via 06 – 34128708. Voor vragen over de procedure kun je terecht bij Johan Boekhoudt (Corporate Recruiter) via 06 1879 8253. Zij zijn ook bereikbaar via 020 – 540 4911. Stuur je liever een Whatsapp? Dat kan ook. Of je nu belt of appt, we staan je graag te woord.

Wat verder goed is om te weten

  • Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen.
  • Als ambtenaar leg je aan het begin van de aanstelling een ambtseed/belofte af.
  • Een referentiecheck maakt deel uit van onze selectieprocedure.
  • Deze vacature hebben wij in eigen beheer. Daarom gaan wij niet in op acquisitie.

Alle nieuwe vacatures in je mailbox?

Stel een persoonlijke Job Alert in en blijf automatisch op de hoogte van de nieuwste vacatures die passen bij jouw wensen.

Maak een Job Alert aan