Programmamanager Transformatie Jeugdhulp

Medewerker kijkt in de camera met armen over elkaar

Over de vacature

Werkgebied
Zorg | Welzijn | Jeugd 
Uren per week
24-36 uur
Functieniveau
WO
Salarisindicatie
€ 5.850 tot € 7.705

Ben jij een ervaren en daadkrachtige programmamanager met een passie voor het verbeteren van organisaties en van jeugdhulp? Wil jij bijdragen aan toekomstbestendige jeugdhulp in Amstelveen en Aalsmeer?

Dan is dit jouw baan!

De jeugdhulp staat aan de vooravond van een belangrijke verandering. Met de nieuwe Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg worden gemeenten verplicht regionaal samen te werken bij de inkoop van (hoog)specialistische jeugdzorg.

Voor de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer betekent dit dat we de jeugdhulp opnieuw moeten inkopen en onze manier van aansturing moeten aanpassen. Daarmee ontstaan kansen om samen met andere gemeenten en zorgaanbieders de jeugdhulp beter, toegankelijker en toekomstbestendiger te maken. Naast nieuwe structuren en samenwerkingsafspraken zetten we in op een cultuurverandering. Dat vraagt om lef, leren en leiderschap. Als programmamanager geef je richting aan deze verandering: versterken van lokale teams, verdiepen van samenwerking en creëren van ruimte voor professionals om met gezinnen te doen wat nodig is. Je brengt mensen in beweging, verbindt beleid en praktijk en bouwt aan een lerende organisatie die toekomstbestendige jeugdhulp waarmaakt.

Verantwoordelijkheden

Als programmamanager vervul je een sleutelrol in de veranderopgave als verantwoordelijke voor de aansturing en coördinatie van het programma waarin de regionalisering en de versterking van de lokale uitvoering van jeugdhulp samenkomen. Jij richt het programma verder in, zorgt dat projecten op tijd starten en stuurt op doelmatigheid en resultaatgerichtheid. Je bewaakt de samenhang tussen de projectlijnen én tussen het programma en de lijnorganisatie. Je hebt oog voor randvoorwaarden, planning, samenwerking, werkplezier, voortgang, kwaliteit, uitvoerbaarheid en de start van implementatie. Je gebruikt de input van betrokken projectgroepen en medewerkers en vult alleen waar nodig aan met jouw kennis, ontwikkelvermogen en adviesvaardigheden. Je signaleert knelpunten, stemt af met capaciteitsleveranciers en rapporteert of escaleert tijdig naar de ambtelijk opdrachtgever. Je stuurt de betrokken projectleiders functioneel aan.

Met het goed functioneren van het programma en de projecten en met jouw aanwezigheid op de werkvloer stimuleer jij verandering: professionals, teams en partners nemen meer eigenaarschap, leren van elkaar en werken samen vanuit één gemeenschappelijk doel:

Je zorgt ervoor dat:

  • de regionale samenwerking met andere gemeenten en zorgaanbieders solide wordt ingericht en rekening houdt met onze couleur locale;
  • er een effectieve inkoop van (hoog)specialistische jeugdhulp komt die aansluit bij de lokale behoeften;
  • er een nieuwe visie op gemeentelijke sturing ontstaat en deze wordt vertaald naar de praktijk van onze lokale teams;
  • de continuïteit van zorg voor inwoners gewaarborgd blijft;
  • financiële beheersing en goede communicatie met partners vanzelfsprekend zijn.

Wat breng je mee?

Je bent een stevige en verbindende professional die beschikt over:

  • Een relevant WO-diploma (bijv. bedrijfskunde, bestuurskunde, organisatiewetenschappen of een achtergrond gericht op het sociaal domein met voldoende project- en proceservaring).
  • Minimaal 3 jaar ervaring als programmamanager binnen het sociaal domein.
  • Substantiële werkervaring binnen de overheid, bij voorkeur bij een gemeente.
  • Ruime kennis van programmatisch werken. Feeling met beleidsvorming, regionale samenwerking, inkoopprocessen, organisatieverandering, informatiebeheer.
  • Aantoonbare ervaring met organisatieontwikkeling en cultuurverandering in een publieke context: opbouwen van energie, ruimte voor eigenaarschap, omgaan met spanningen.
  • Aantoonbare ervaring met bestuurlijke advisering en stakeholdermanagement.
  • Een hands-on mentaliteit, strategisch inzicht en uitstekende communicatieve vaardigheden.
  • Uitstekende vaardigheden in rapporteren, projectmanagement en het werken met Excel.

Onze ideale collega is een verbinder die complexe vraagstukken weet terug te brengen tot heldere en kernachtige stappen, opdrachten en (deel)resultaten. Met jouw sterke communicatieve vaardigheden leg je gemakkelijk contact en weet je mensen aan het programma te verbinden. Je durft het voortouw te nemen en stapt over drempels heen. Je kunt een beroep doen op jouw creativiteit, zelfstandigheid en bestuurlijke sensitiviteit. Je werkt klantgericht, resultaatgericht en bent betrouwbaar.

In Amstelveen werken we samen, zijn we betrokken en oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert sluit hierop aan!

Wat bieden wij jou?

Salaris & contract

  • Een salaris tussen € 5.850,- en € 7.705,- bruto per maand (Cao Gemeenten, schaal 13) op basis van 36 uur per week. Inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring, een aanloopschaal kan van toepassing zijn. Heb je momenteel een vaste aanstelling in onze gemeente en wil je in aanmerking komen, dan kan salariëring t.b.v. de werkzaamheden als projectleider geschieden op basis van je reguliere salaris plus tijdelijke toelage.
  • Boven op je maandelijkse salaris krijg je van ons ook een individueel keuzebudget van 17,05% dat je kunt laten uitbetalen of fiscaalvoordelig kunt uitruilen voor de kosten van bijvoorbeeld een sportabonnement. Ook kun je dit gebruiken voor het kopen van extra vakantiedagen.
  • Een uitstekende pensioenopbouw bij ABP – waarvan de werkgever 70% betaalt – inclusief een solide vangnet bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. Een geruststellende gedachte, mocht je hier ooit mee te maken krijgen.
  • Een contract voor de duur van een jaar met optie tot verleningen tot in ieder geval drie jaar. Het aantal uren per week kan elk jaar bijgesteld worden naar gelang de behoefte van het programma en de eerdere ervaringen. Of sprake is van verlenging hangt ook af van de voortgang van het programma én van de bedrijfsvoering (zijn er middelen beschikbaar). Als je in vaste dienst bent bij de gemeente Amstelveen, zal gebruik worden gemaakt van tijdelijke interne detachering of een andere passende manier van inzet. Belangrijk is dat je (huidige) leidinggevende achter de tijdelijke inzet staat.
  • Start z.s.m.

En wat nog meer?

Uiteraard hebben wij nog andere aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Of je voorkeur nu uitgaat naar een goed salaris of meer tijd voor jezelf, sport en hobby's. Het kan allemaal. Bekijk onze arbeidsvoorwaarden.  

Wie zijn wij?

De ambtelijke organisatie AA werkt voor de gemeentebesturen van Aalsmeer en Amstelveen. Twee gemeentebesturen, bediend door één ambtelijke organisatie.

De afdeling die zich bezighoudt met Jeugd en Onderwijs telt ruim 80 medewerkers en vormt samen met drie andere afdelingen het Sociaal Domein van de gemeenten Aalsmeer en Amstelveen. De afdeling voert taken uit op de onderdelen:

  • Jeugd en Gezin en Jeugdhulpverlening (jeugdhulp, ondersteunings- en advies team),
  • Jeugdbegeleiding (jongerenwerk, leerplicht en doorstroompunt voortijdig schoolverlaten en straf en zorg regisseurs),
  • Beleid (advies/opdrachtverlening jeugd en onderwijs, individuele en collectieve voorzieningen).

Talent staat bij ons voorop

Jouw talent staat centraal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Hoe je achternaam gespeld is, hoe oud je bent, van wie je houdt, wat je gelooft en of je een beperking hebt, zegt niks over jouw geschiktheid voor deze vacature. Talent als basis, diversiteit als kracht. Voel je welkom om te solliciteren!

Enthousiast geraakt?

Dan ontvangen wij graag jouw sollicitatie. Het liefst zo snel mogelijk! Zodra een geschikte kandidaat reageert, starten wij met de sollicitatiegesprekken.
Voor inhoudelijke vragen kun je bellen met Ronald Berkvens (Hoofd Beleid Jeugd en Onderwijs) via 06 1279 8588. Voor vragen over de procedure kun je terecht bij Johan Boekhoudt (Corporate Recruiter) via 06 – 1879 8253. Beiden zijn ook bereikbaar via 020 – 540 4911. Stuur je liever een Whatsapp? Dat kan ook. Of je nu belt of appt, we staan je graag te woord.

Wat verder goed is om te weten

  • Een assessment kan onderdeel uitmaken van de wervingsprocedure.
  • Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen.
  • Als ambtenaar leg je aan het begin van de aanstelling een ambtseed/belofte af.
  • Een referentiecheck maakt deel uit van onze selectieprocedure.
  • Deze vacature hebben wij in eigen beheer. Daarom gaan wij niet in op acquisitie.

Alle nieuwe vacatures in je mailbox?

Stel een persoonlijke Job Alert in en blijf automatisch op de hoogte van de nieuwste vacatures die passen bij jouw wensen.

Maak een Job Alert aan