Rayner over werken voor Amstelveen
Elke dag mensen écht verder helpen met ICT-vragen. Dat is wat het werk van Rayner zo leuk maakt. Sinds ruim 3 maanden versterkt hij de ICT-Servicedesk van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer.
Hoe ben je bij de gemeente Amstelveen terecht gekomen? En wat deed je hiervoor?
“Ik heb simpelweg gesolliciteerd op een vacature die ik online tegenkwam. Na een vrij snelle sollicitatieperiode werd ik aangenomen.
Hiervoor werkte ik ruim 2 jaar bij de medische tak van een luchtvaartorganisatie. Daar hield ik me bezig met medische apparatuur, software en het inrichten van systemen voor nieuwe medewerkers. Daarvóór deed ik al ervaring op in een ziekenhuis en werkte ik een jaar bij een uitvoeringsorganisatie van meerdere gemeenten.
Omdat ik al bekend was met werken binnen een gemeentelijke organisatie, voelde de overstap naar Amstelveen en Aalsmeer logisch. Ik dacht: ik ga het gewoon proberen. Het werk is inderdaad deels vergelijkbaar, maar hier werk ik specifiek voor 2 gemeenten: Amstelveen en Aalsmeer. Dat werkt fijn.”
Wat zijn jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden?
“Vanuit onze rol zijn wij het 1e aanspreekpunt op het gebied van ICT. Bij de servicedesk leveren wij eerstelijns ondersteuning en begeleiden wij gebruikers bij ICT-vragen. Dat varieert van: ‘Help, mijn lader is kapot’ tot vragen over applicaties. Daarnaast ondersteunen we bij audio- en videoapparatuur in vergaderzalen, printers en kleine werkplekproblemen. We zijn bereikbaar via de telefoon, een online ticketsysteem en collega’s kunnen ook gewoon langskomen bij onze balie.
We werken nauw samen met werkplekbeheerders, applicatiebeheerders en systeem- en netwerkbeheerders. Daarnaast hebben we korte lijnen met facilitaire zaken. Dat maakt het werk heel divers: je moet snel kunnen schakelen en inschatten hoe groot een vraag of probleem is. Wat we zelf kunnen oplossen, pakken we direct op. Dat komt gelukkig vaak voor. Grotere, diepgaandere verzoeken zetten we door naar bijvoorbeeld een collega van applicatiebeheer of systeembeheer. Belangrijk is dat we goed communiceren naar de gebruiker wat er gebeurt en wat ze kunnen verwachten.”
Welk werk vind je leuk naast de baliefunctie?
“We helpen bijvoorbeeld ook bij de onboarding van nieuwe medewerkers. De collega’s van werkplekbeheer zorgen ervoor dat alle apparaten zoals laptops en mobiele telefoons klaarstaan, en wij begeleiden nieuwe collega’s bij het gebruik van hun systemen. Elke maand is er een groep nieuwe medewerkers die we in een paar uur uitleg geven. Dat is iets wat ik graag doe. Je helpt mensen namelijk echt op weg.
Daarnaast denken we als team mee om onze eigen werkprocessen beter in te richten. Als nieuwe collega voel ik mij echt gewaardeerd en krijg ik ruimte om ideeën in te brengen.”
Hoe waren je eerste werkweken?
“De onboarding was goed georganiseerd, met verplichte cursussen en natuurlijk de ambtseed. Dat was bijzonder, met de burgemeester en directeur erbij.
Ook de welkomsttour door beide gemeenten was een unieke ervaring: met een bus gingen we langs verschillende plekken, zoals speelboerderij Elsenhove en het afvalbrengstation. Je krijgt meteen een goed beeld van de omgeving én leert collega’s kennen.”
Hoe ben je ingewerkt
“Ik ben zelf proactief en pak taken snel zelfstandig op. Daarnaast ben ik ook goed begeleid door collega’s en onze coördinator. Veel systemen kende ik al, andere zijn nieuw voor mij. Zo kan ik mijn kennis verder vergroten. De grootste uitdaging zat in het eigen maken van de werkstructuur, omdat die per organisatie altijd anders is.”
Hoe bevalt het om hier te werken?
“Het is hier heel gezellig, laagdrempelig en collegiaal. Door de baliefunctie spreek je veel verschillende mensen en leer je de organisatie snel kennen. Ik heb mijn weg hier snel gevonden.”
Wat vind je van de gemeente Amstelveen als werkgever?
“Een fijne werkgever om voor te werken. Er is goed nagedacht over de faciliteiten, zoals een bedrijfsrestaurant, flexplekken, ruime vergaderzalen en zelfs een barista, wat het werken extra prettig maakt. Daarnaast zie ik ook kansen om op termijn door te groeien. Binnen de gemeente zijn er namelijk veel verschillende richtingen en specialisaties mogelijk.”
Wat maakt jouw werkdag leuk?
“Vooral het helpen van collega’s. Bijvoorbeeld wanneer iemand minder digitaal vaardig is en uiteindelijk toch met een glimlach weer zelfstandig verder kan met het werk. Het valt mij op dat veel collega’s redelijk of zelfs goed digitaal vaardig zijn, waardoor de vragen vaak gericht en inhoudelijk zijn. Dat maakt het werk afwisselend en interessant.
Het mooiste compliment is als iemand zegt: ‘Het is gelukt!’, ‘Bedankt voor je hulp’ of ‘Dat trucje werkt goed’. Dáár doe je het voor.
Wat wil je meegeven aan nieuwe collega’s?
“Er is altijd ruimte voor nieuwe mensen binnen de gemeente. Sta open voor het werk en denk niet in hokjes.
Er wordt hard gewerkt, maar er is ook ruimte voor een goed gesprek en nieuwe ideeën. Dat maakt het een fijne plek om te werken.”