Specialist Burgerlijke Stand

Foto met een man en vrouw

Over de vacature

Werkgebied
Burgerzaken
Uren per week
36 uur
Functieniveau
HBO
Salarisindicatie
€ 3.359 tot € 4.811

Ben jij nauwkeurig en heb je een passie voor burgerzaken? Word de spil in het proces van geboorte tot naturalisatie en maak een verschil in de levens van velen!

Bij het cluster Burgerlijke Stand is er ruimte voor een nieuwe collega met ruime ervaring binnen Burgerzaken. Hiervoor zijn wij op zoek naar een collega die beschikt over HBO werk- en denkniveau en die het leuk vindt om doorlopend de processen te optimaliseren en nieuwe medewerkers de kneepjes van het vak te leren.

Dan is dit jouw baan!

Je bent verantwoordelijk voor een juiste registratie en het bijhouden van alle processen binnen de Burgerlijke Stand, waaronder geboorte, overlijden, huwelijken/partnerschapsregistratie en echtscheiding. Een paar keer per jaar draai je mee met de piketdiensten voor het begraven binnen 36 uur. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het proces Nederlander worden door naturalisatie/optie. Gesprekken voer je veelal in het Engels.
Je geeft informatie en advies over naamskeuze, ouderlijk gezag, adoptie, huwelijk/geregistreerd partnerschap, omzetting van geregistreerd partnerschap in huwelijk en echtscheidingsprocedure. Daarnaast verwerk je digitale aanvragen en verstrek je afschriften en uittreksels uit de registers van de Burgerlijke stand
Je stelt de juiste identiteit vast aan de balie. Dit doe je door documentcontrole en het stellen van gerichte vragen. Kortom, een uitdagende baan, waarbij nauwkeurigheid centraal staat!

Wat is het verschil tussen Consulent en Specialist?

  • Geeft advies en ondersteuning aan de coördinator over de dagelijkse operationele uitvoering van het specialistisch vakgebied Burgerlijke Stand.
  • Het werk vraagt een eigen oordeelsvorming, het zelfstandig doen van hooggekwalificeerde uitzoekwerkzaamheden, waarvoor zeer ruime aanvullende vakinhoudelijke kennis nodig is.
  • Het uitvoeren van analyses en het maken van keuzes ten aanzien van de werkwijze bij de uitvoering van de opdrachten. Het "wat" ligt nog steeds vast, maar de vakspecialist is in staat om (eigen) werkinstructies en procedures het hoe te verbeteren/op te stellen.
  • De specialist is het 1e aanspreekpunt voor vakinhoudelijke vragen uit het team. Deze gaat als hij/zij er niet uitkomt naar de Coördinator.
  • Begeleidt en coacht en werkt de consulenten Burgerlijke Stand in.
  • Draagt zorg voor vakinhoudelijke afstemming binnen de diverse teams (Documenten, Burgerlijke Stand, BRP) op de afdeling Burgerzaken.
  • Voert eenvoudige (deel)projecten uit en levert een meetbare bijdrage aan projecten op het vakgebied.
  • Verwerkt de naturalisatieaanvragen en organiseert mede de naturalisatieceremonies.
  • Je neemt Verklaringen Onder Ede (VOE) af.

Je werkt in een inspirerende werkomgeving met fijne collega's.

Wat breng je mee?

• Minimaal 3 jaar werkervaring binnen de burgerlijke stand.
• Je hebt modules van de NVVB gevolgd op het gebied van de burgerlijke stand.

In Amstelveen zijn we betrokken, werken we samen en oplossingsgericht. Dit zijn onze kernwaarden en passen bij de manier waarop jij je werkzaamheden uitvoert!

Wat bieden wij jou?

Salaris & contract

  • Een salaris tussen €3.359,- en € 4.811,- bruto per maand (Cao Gemeenten, schaal 9) op basis van 36 uur per week. Inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring.
  • Boven op je maandelijkse salaris krijg je van ons ook een individueel keuzebudget van 17,05% dat je kunt laten uitbetalen of fiscaalvoordelig kunt uitruilen voor de kosten van bijvoorbeeld een sportabonnement. Ook kun je dit gebruiken voor het kopen van extra vakantiedagen.
  • Een uitstekende pensioenopbouw bij ABP – waarvan de werkgever 70% betaalt- inclusief een solide vangnet bij overlijden en arbeidsongeschiktheid. Een geruststellende gedachte, mocht je hier ooit mee te maken krijgen.
  • Een contract voor de duur van een jaar met uitzicht op een vast contract.

En wat nog meer?

Een uitdagende functie binnen een professioneel, ambitieus, hecht en gezellig team, waarin je ruimte krijgt voor je innovatieve ideeën.
Uiteraard hebben wij nog andere aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Of je voorkeur nu uitgaat naar een goed salaris of meer tijd voor je gezin, sport en hobby's. Het kan allemaal! Bekijk onze arbeidsvoorwaarden.

Wie zijn wij?

De ambtelijke organisatie werkt voor de gemeentebesturen van Aalsmeer en Amstelveen. Twee gemeentebesturen, bediend door één ambtelijke organisatie.
Met ruim 95.000 inwoners en 140 verschillende nationaliteiten is Amstelveen een groene, internationale gemeente waar het prettig wonen, werken en recreëren is. Aalsmeer met ruim 33.000 inwoners, is groot geworden door de sierteelt en is een belangrijke economische motor in de regio. De ambtelijke organisatie heeft te maken met uitdagende en uiteenlopende opgaven in een complex krachtenveld.

Enthousiast geraakt?

Dan ontvangen wij graag jouw sollicitatie! Doe dit zo snel mogelijk. Zodra een geschikte kandidaat reageert, starten we de sollicitatiegesprekken.
Voor inhoudelijke vragen kun je bellen met Hanny van Tilborg (Teamleider Burgerzaken). Voor vragen over de procedure kun je terecht bij Michelle Doedens (Corporate Recruiter). Zij zijn bereikbaar via 020-540 4911. Je kunt je vragen ook stellen via WhatsApp op 06 – 42058917.

Wat verder goed is om te weten

  • Iedereen die bij de gemeente Amstelveen of Aalsmeer komt werken moet vóór aanvang van zijn werkzaamheden een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) overleggen.
  • Als ambtenaar leg je aan het begin van de aanstelling een ambtseed/belofte af.
  • Een referentiecheck maakt deel uit van onze selectieprocedure.
  • Deze vacature hebben wij in eigen beheer. Daarom gaan wij niet in op acquisitie.

Talent staat bij ons voorop

Jouw talent staat centraal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Hoe je achternaam gespeld is, hoe oud je bent, van wie je houdt, wat je gelooft en of je een beperking hebt, zegt niks over jouw geschiktheid voor deze vacature. Talent als basis, diversiteit als kracht. Voel je welkom om te solliciteren!

Alle nieuwe vacatures in je mailbox?

Stel een persoonlijke Job Alert in en blijf automatisch op de hoogte van de nieuwste vacatures die passen bij jouw wensen.

Maak een Job Alert aan